Γ. Χατζηθεοδοσίου: Οι φόροι στα Ι.Χ. πρέπει να έχουν λογική


Την άποψη ότι η πρόθεση της κυβέρνησης να επιβάλει στα οχήματα 20ετίας επιπλέον των τελών και «τέλος περιβάλλοντος», ως κίνητρο απόσυρσης, πρέπει να επανεξετασθεί με βάση τις συνθήκες των νοικοκυριών που βιώνουν την κρίση,
εξέφρασε με δηλώσεις του στο ΜΕΓΚΑ, στις 25 Μαΐου, ο πρόεδρος του ΕΕΑ Γιάννης Χατζηθεοδοσίου. Οπως είπε, πολλοί συμπολίτες μας πιθανόν να μη μπορούν να αγοράσουν καινούριο αυτοκίνητο για αντικατάσταση. Οι φόροι πρέπει να έχουν αναλογία με το εισόδημα.

Το θέμα της εκπομπής ήταν οι αλλαγές στη φορολογία αυτοκινήτων. Οπως είναι γνωστό το υπουργείο Οικονομικών, με τις αλλαγές στοχεύει να προταθεί το στοιχείο της φορολογικής δικαιοσύνης στην αγορά Ι.Χ. Το σημερινό σύστημα τελών ταξινόμησης κρύβει αδικίες. Είναι παράλογο ένα αυτοκίνητο με τιμή χονδρικής 20.000 ευρώ και 1.600 κυβικά να επιβαρύνεται με τα ίδια τέλη ταξινόμησης σε σχέση με ένα άλλο αυτοκίνητο ιδίων κυβικών, αλλά με τιμή χονδρικής 60.000 ευρώ. 


Η κρίση έφερε τα πάνω κάτω στον τομέα αυτοκινήτου. Ετσι, από το 2009 771.873 ιδιοκτήτες οχημάτων κατέθεσαν τις πινακίδες και το Δημόσιο απώλεσε περί τα 755 εκατ. ευρώ! Επίσης, 2 εκατ. οχήματα και 1 εκατ. μοτοσικλέτες δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ και εκατοντάδας χιλιάδες παραμένουν ανασφάλιστα για τα οποία ανακοινώθηκε και πάλι διασταύρωση και αποστολή ειδοποιητηρίων.


Οι αλλαγές

Με βάση όσα ανακοίνωσε το υπουργείο Οικονομικών, προ των πυλών βρίσκονται οι εξής αλλαγές:

1. Κατάργηση του κριτηρίου του κυβισμού των οχημάτων ως βάση της φορολόγησής τους. Αντί γι' αυτό προτείνεται υπολογισμός της φορολογίας στη βάση της λιανικής τιμής (προ φόρων), με προοδευτική αναπροσαρμογή των συντελεστών του τέλους ταξινόμησης. Σήμερα, τα τέλη ταξινόμησης κλιμακώνονται από 5% έως και 50% επί της φορολογητέας αξίας του οχήματος (χονδρική συν έξοδα ασφάλισης συν κόστος μεταφορικών στη χώρα) και συνδέονται με τον κυβισμό. Με το νέο σύστημα, η τιμή θα είναι αυτή η οποία θα προσδιορίζει τα τέλη ταξινόμησης. Το ισοζύγιο επιβαρύνσεων – ελαφρύνσεων είναι αδύνατον να προσδιοριστεί σήμερα καθώς δεν είναι γνωστοί οι νέοι συντελεστές.

2. Θέσπιση αντικινήτρων στην κυκλοφορία παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων (π.χ. για οχήματα άνω της 20ετίας) με ένα τέλος περιβάλλοντος.

3. «Αντικατάσταση του συστήματος απόσυρσης από ένα δικαιότερο σύστημα φορολόγησης το οποίο θα επιδοτεί τα οχήματα χαμηλής τιμής αγοράς». Η ανακοίνωση του υπουργείου δείχνει το τέλος της απόσυρσης όχι μόνο για τα ακριβά Ι.Χ. αλλά για όλα. Τα οχήματα χαμηλής τιμής θα επιδοτούνται «μέσα από ένα δικαιότερο σύστημα φορολόγησης».

4. Προσαρμογή των τεκμηρίων διαβίωσης σχετικά με τα αυτοκίνητα. Θεωρητικά, τα τεκμήρια θα καταργούνταν με την ενεργοποίηση του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου. Αυτό είχε προαναγγείλει τόσο η προηγούμενη κυβέρνηση όσο και η καινούρια.

Οπως προκύπτει από τις ανακοινώσεις, τα τεκμήρια για τα Ι.Χ. απλώς θα αλλάξουν. Οι αλλαγές αυτές θα επηρεάσουν και τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης ο οποίος ισχύει σήμερα για Ι.Χ. άνω των 1.929 κυβικών και μάλιστα συζητείται ενδεχόμενη αύξησή του στο Brussels Group. Ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης είναι επίσης άδικος. Ολα τα αυτοκίνητα 1.929 κυβικών και πάνω δεν είναι ίδια. Αλλα είναι πράγματι πολυτελή, άλλα είναι απλώς... οικογενειακά με σχετικά χαμηλή αξία και καμία σχέση με πολυτελή διαβίωση.

5. Αλλαγή του τρόπου ελέγχου ανασφάλιστων και ανέλεγκτων από ΚΤΕΟ οχημάτων (π.χ. με ηλεκτρονική διασταύρωση των στοιχείων τους). Οι διασταυρώσεις αυτές περιλαμβάνονταν ακόμα και στις μνημονιακές υποχρεώσεις τα προηγούμενα χρόνια και είναι απορίας άξιο γιατί δεν έχουν γίνει ακόμα. Δεν υπάρχει κανένας αντίλογος στην εφαρμογή αυτού του μέτρου.

6. Καταβολή ΦΠΑ, έλεγχος στοιχείων και υπαγωγή στις διατάξεις της σχετικής φορολογίας των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων τα οποία προέρχονται από χώρες του εξωτερικού.

Σχόλια